Kampania społeczna Życie warte jest rozmowy
Zainicjowana z okazji obchodów Światowego Dnia Zapobiegania Samobójstwom (World Suicide Prevention Day) 10 września 2018 roku przez Polskie Towarzystwo Suicydologiczne oraz Instytut Psychiatrii i Neurologii, przy współpracy z samorządem doktorantów Wydziału "Artes Liberales" UW. Głównym celem kampanii jest promowanie wrażliwości i otwartości na rozmowę z osobami w kryzysie psychicznym, które często nie mają możliwości opowiedzenia o swoich przeżyciach i problemach z jakimi się zmagają. Projekt został stworzony z myślą o podniesieniu świadomości społecznej dotyczącej zjawiska jakim jest samobójstwo oraz upowszechnieniu możliwych sposobów prewencji i profilaktyki.
Życie warte jest rozmowy
Istotne dla autorów projektu jest również promowanie organizacji zajmujących się pomocą osobom w kryzysie, a także ich bliskim. Ważnym aspektem jest zmiana sposobu mówienia oraz myślenia o samobójstwie w przestrzeni publicznej, zarówno w mediach, jak i w przestrzeni codziennej. Kampania skierowana jest zarówno do specjalistów, którzy spotykają się z osobami w kryzysie psychicznym na co dzień: psychologowie, nauczyciele, pedagodzy, lekarze, pracownicy opieki społecznej, księża, policjanci, operatorzy numerów alarmowych, jak i dla ludzi nie zajmujących się tym tematem profesjonalnie, ale chcących dowiedzieć się więcej o tym ważnym społecznym problemie. Równolegle do wykładów, przez cały czas trwania wydarzenia, każdy potrzebujący rozmowy uczestnik może skorzystać z konsultacji u dyżurujących w Pokojach Wsparcia specjalistów. Udział jest bezpłatny, organizatorzy zapewniają catering i lunch.
I edycja „Życie warte jest rozmowy”
Z okazji obchodów Światowego Dnia Zapobiegania Samobójstwom (World Suicide Prevention Day) 10 września 2018 roku, Polskie Towarzystwo Suicydologiczne zorganizowało dzień wykładów otwartych „Życie warte jest rozmowy”, który odbył się w gmachu Biblioteki Uniwersyteckiej.
Przeczytaj więcejII edycja „Męska sprawa”
Na świecie co 60 sekund popełnia samobójstwo mężczyzna. W Polsce w wyniku śmierci samobójczej codziennie umiera 12 mężczyzn. To właśnie im dedykowana była kampania pod hasłem #męskasprawa.
Przeczytaj więcejIII edycja „Zatrzymaj samotność”
Samotność, poczucie wykluczenia, brak zrozumienia ze strony bliskich – to niektóre z czynników prowadzących do powstawania myśli samobójczych. 2-dniowe wykłady otwarte poświęcone były zagadnieniu samotności oraz jej wpływowi na psychikę osób znajdujących się w kryzysie.
Przeczytaj więcejIV edycja „Działając budzimy nadzieję”
Ważne jest propagowanie działań prewencyjnych i profilaktycznych poprzez zwiększanie świadomości społecznej dotyczącej problemu samobójstw oraz wychodzenie naprzeciw tym, którzy potrzebują naszej pomocy. Pamiętajmy, każdy z nas może udzielić psychicznej „pierwszej pomocy” w momencie kryzysowym.
Przeczytaj więcejV edycja: Razem pokonać kryzys
Każdego roku w Polsce dochodzi do ponad 5 000 samobójstw. Więcej osób ginie w wyniku śmierci samobójczej niż w wyniku wypadków samochodowych. W 2021 roku odnotowany został aż 77% wzrost zachowań samobójczych wśród młodzieży.
Przeczytaj więcejVI edycja Edukuj-Wspieraj-Bądź
Każdego roku w Polsce dochodzi do ponad 5 000 samobójstw. Dwa razy więcej osób ginie w wyniku śmierci samobójczej niż w wyniku wypadków drogowych. W przeciągu ostatnich dwóch lat zachowania samobójcze wśród młodzieży wzrosły o ponad 140%.
Przeczytaj więcejVII edycja Wygraj Życie!
Każdego dnia w Polsce blisko 15 osób odbiera sobie życie, a około 300 podejmuje próby samobójcze. Każde samobójstwo wpływa na minimum 20 osób z najbliższego otoczenia, a każda próba samobójcza na 10. W rezultacie rocznie ponad 1 000 000 osób cierpi w wyniku zachowań samobójczych w Polsce.
Przeczytaj więcej