autorKrzysztof Szwajca, Piotr Kasprzak, Magdalena Serafin, Tomasz Wojciechowski
Poradnik dla nauczycieli
Rola pracowników oświaty w promocji zdrowia psychicznego i w zapobieganiu zachowaniom autodestruktywnym u młodzieży
Nauczycielu, jeśli przeglądasz ten Poradnik, to prawdopodobnie pracujesz z nastoletnimi uczniami. Jeden lub kilku z nich zachowuje się dziwnie, zaskakująco, zmienił się albo mówi, że nie chce mu się żyć.
Niewykluczone, że dostrzegłeś ślady na jego nadgarstku i nie wierzysz, że to sprawka kota. Może właśnie się dowiedziałeś, że z twoim uczniem dzieje się coś niepokojącego, może wiesz o tym od dawna. Ten Poradnik ma ci pomóc. Kierowany jest do pracowników oświaty pracujących z uczniami, którzy się samookaleczają albo mają myśli i zamiary samobójcze. Adresujemy go również do wszystkich pracowników, którzy niepokoją się o swoich nastoletnich uczniów. Znajdziesz tu informacje dotyczące tego, jak radzić sobie z sytuacjami kryzysowymi w szkole, w jaki sposób postępować z nastolatkiem w kryzysie, gdzie szukać wsparcia. Przeczytasz o tym, jak zredukować czynniki ryzyka wystąpienia zachowań autoagresywnych, myśli i zamiarów samobójczych oraz jak wzmocnić czynniki chroniące twoich uczniów.
O próbach samobójczych i autoagresji trudno jest mówić i myśleć. Budzą potworne zamieszanie emocjonalne. Straszą, przerażają, budzą panikę, ale także odrazę, niechęć, poczucie bezradności. Już samo ich nazwanie potrafi wywołać lęk o życie nastoletniego ucznia. Samobójstwo i samookaleczenia nie są prostym tematem. Za to podjęcie szczerej rozmowy o problematycznych kwestiach może uratować życie. Mierzenie się z autoagresją albo z chęcią zabicia się nastolatka to wspólny trud całej społeczności szkolnej. Może być wam trudno rozmawiać o tym, co ważne. Może być wam trudno podejmować inne tematy. Może być wam trudno być ze sobą blisko. Może być wam trudno nie obwiniać się nawzajem. Spróbujcie jednak pokonać trudności razem.
Cały artykuł do pobrania
- Poradnik dla nauczycieli (8.5 mb)