Chcę komuś pomóc
Potrzebuję pomocy
Strefa wiedzy
autorForum Przeciw Depresji
Nastoletnia depresja – poradnik dla nauczycieli
Depresja w rozumieniu medycznym jest chorobą i należy ją odróżnić od przejściowego przygnębienia, obniżonego nastroju czy krótkotrwałej reakcji na trudną sytuację. Jest to też coraz częściej pojawiający się problem zdrowotny, który może występować w bardzo różnycho kresach życia człowieka – od dzieciństwa po późną starość.

Poradnik metodyczny dla nauczycieli „Nastoletnia depresja” stanowi element pakietu edukacyjnego dla szkół ponadpodstawowych i klas 7-8 szkół podstawowych. Został stworzony w ramach ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej Forum Przeciw Depresji, której celem jest szerzenie wiedzy na temat depresji u młodzieży i dorosłych oraz zwiększanie świadomości społeczeństwa, że nie jest to stan, który mija, ale choroba, którą należy leczyć.
Rolą poradnika jest wsparcie metodyczne nauczycieli w realizacji zajęć profi laktycznych poświęconych tematowi depresji wśród osób młodych. Propozycje scenariuszy zajęć oraz część merytoryczna poruszająca najważniejsze zagadnienia dotyczące przyczyn depresji, jej objawów i przebiegu, wspierania chorego i możliwych form pomocy, mają stanowić inspirację i pomoc w realizacji działań edukacyjnych w tym zakresie.
Poradnik skierowany jest do nauczycieli szkół ponadpodstawowych i klas 7-8 szkół podstawowych. Składa się z dwóch części. Część pierwsza to zbiór najistotniejszych zagadnień merytorycznych dotyczących tematyki depresji. Przed przeprowadzeniem zajęć nauczyciel powinien dokładnie zapoznać się z tą częścią poradnika, by w sposób rzetelny móc przekazać uczniom niezbędne informacje. Część drugą stanowi scenariusz zajęć dla uczniów. Scenariusz opracowany jest z podziałem na jednostki dydaktyczne, tak aby można je było przeprowadzić zarówno podczas lekcji, jak i w czasie zajęć pozalekcyjnych. Scenariusz zajęć oraz inne materiały edukacyjne stworzone w ramach projektu „Nastoletnia depresja” stanowią propozycję narzędzi dydaktycznych, które ułatwią przeprowadzenie w ciekawy i wartościowy sposób zajęć na temat depresji, sposobów przeciwdziałania jej oraz możliwości w leczeniu i wsparciu chorego.
Elementami pakietu edukacyjnego wspomnianego projektu są również:
• poradnik dla rodziców,
• broszura dla uczniów,
• strona internetowa www.forumprzeciwdepresji.pl, na której znajdują się m.in filmy edukacyjne.
Opracowane materiały metodyczne są zgodne z obowiązującą podstawą programową wychowania kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Zajęcia mogą realizować nauczyciele zainteresowani tematem, ze szczególnym uwzględnieniem psychologów oraz pedagogów szkolnych, nauczycieli biologii, wiedzy o społeczeństwie, wychowania do życia w rodzinie oraz wychowawców klas. Liczba nauczycieli z danej szkoły zaangażowanych w projekt może być dowolna.
Scenariusze obejmują szczegółowy opis przebiegu spotkań i pomocy potrzebnych do ich realizacji wraz z załącznikami i arkuszami pracy. Wszystkie materiały zostały opracowane w taki sposób, by były łatwe do powielania.
Ewaluacja
Prowadzenie ewaluacji jest niezbędnym elementem badania skuteczności podejmowanych działań edukacyjnych. Ewaluacja zajęć obejmuje ocenę:
• wyników (związaną z przyrostem wiedzy na dany temat),
• procesu (związanego z przebiegiem i formą zajęć).
Celem ewaluacji wyników jest pozyskanie informacji o poziomie nabytej przez osoby uczestniczące w zajęciach wiedzy na temat depresji. Narzędziem do oceny wyników będzie test wiedzy – ankieta ewaluacyjna nr 1 sprawdzająca poziom wiedzy uczniów (patrz Aneks). Uczniowie powinni wypełnić tę ankietę dwukrotnie. Po raz pierwszy przed przystąpieniem do zajęć edukacyjnych, po raz drugi po ich zakończeniu. Taki schemat umożliwi zdiagnozowanie
przyrostu wiedzy uczniów objętych działaniami projektu.
Ewaluacja procesu ma służyć sprawdzeniu poziomu zadowolenia uczniów z uczestnictwa w cyklu zajęć. Przeprowadzenie tej oceny umożliwi ankieta ewaluacyjna nr 2 (patrz Aneks). Ewaluację przebiegu zajęć nauczyciel powinien wykonać po przeprowadzeniu spotkania. Jej celem jest przede wszystkim pozyskanie przez edukatora informacji pomocnych w bieżącym doskonaleniu swojego warsztatu pracy pod kątem potrzeb uczestników zajęć. Całość procesu
ewaluacyjnego ma służyć podniesieniu jakości podejmowanych w ramach projektu działań edukacyjnych.
Mamy nadzieję, że praca z poradnikiem będzie dla Państwa przyjemnością i ułatwi realizację zajęć służących popularyzacji wiedzy na temat choroby jaką jest depresja. Życzymy, aby przyczyniła się w znaczącym stopniu do poszerzenia w środowisku szkolnym świadomości o przyczynach, skutkach, objawach, przebiegu i leczeniu depresji, była wsparciem dla osób cierpiących na depresję w otrzymaniu szybkiej i skutecznej pomocy oraz pomogła obalić krzywdzące
stereotypy na temat choroby.
Wszystkie wiersze zamieszczone w materiałach edukacyjnych oraz na stronie internetowej www.forumprzeciwdepresji.pl zostały napisane przez młode osoby, które chorują lub chorowały na depresję i udzielały się na forach Porcelanowych Aniołków.
Wejdź do strefy nauczyciela!
Cały poradnik do pobrania
Pobierz ulotkę
- Jak pomóc młodej osobie w kryzysie? (0.7 mb)