Wspieraj nas!

autorLucyna Kicińska, Małgorzata Łuba

Standardy postępowania dla nauczycieli specjalistów

Próba samobójcza ucznia/uczennicy dotyczy szkoły, bez względu na to, czy wydarzyła się na jej terenie i czy miała z nią bezpośredni związek. Szkoła odgrywa wyjątkową rolę w zapobieganiu zachowaniom samobójczym – daje możliwość prowadzenia działań na wszystkich poziomach profilaktyki.

Materiały do pobrania

Szkoła odgrywa wyjątkową rolę w kontekście podejmowania ciągłych, wieloletnich oddziaływań na rzecz zdrowia psychicznego i przeciwdziałania zachowaniom samobójczym uczniów/uczennic, jest bowiem w stanie realizować działania w odpowiedzi na rozpoznane potrzeby uczniów/uczennic na wszystkich trzech poziomach profilaktyki. Zachowania samobójcze mogą dotyczyć uczniów wszystkich szkół. Ważne więc, by każda szkoła przeciwdziałała występowaniu kryzysów, wspierała tych uczniów i te uczennice, którzy/które znajdują się w grupie zwiększonego ryzyka podjęcia zachowań samobójczych, a także realizowała indywidualne interwencje pomocowe na rzecz uczniów/uczennic z grupy najwyższego ryzyka, w tym tych, którzy/które wracają do szkoły po próbie samobójczej.

Wiele osób, w tym wielu nauczycieli i nauczycieli specjalistów, którzy nigdy wcześniej nie zetknęli się z uczniem/uczennicą z myślami samobójczymi, uważa, że już sam fakt obecności takich myśli świadczy o bezpośrednim zagrożeniu życia lub zdrowia. Tak być nie musi. Zachowania samobójcze to proces, obejmujący nie tylko samą próbę lub śmierć samobójczą, ale także inne poprzedzające je zachowania, myśli i uczucia danej osoby.

 

Cele szkolnych działań indywidualnych i grupowych w stosunku do uczniów i uczennic zagrożonych zachowaniami samobójczymi

Podstawą planowania działań na rzecz uczniów/uczennic zagrożonych zachowaniami samobójczymi jest uświadomienie sobie roli, jaką szkoła odgrywa w tym procesie. Artykuł 1 pkt. 2 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2024 poz. 7371) stwierdza, że system oświaty w Polsce zapewnia wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny. Oznacza to,  że szereg działań na rzecz ucznia/uczennicy w kryzysie samobójczym podejmować mogą jedynie rodzice (np. zapewnienie badania psychiatrycznego, pomocy psychoterapeutycznej). Ich wdrażanie współwystępuje z działaniami, jakie zgodnie ze swoją rolą powinna podejmować szkoła.

Do celów działań szkolnych zalicza się:

  • Rozwijanie współpracy, budowanie lub pogłębianie więzi z uczniami i uczennicami, dzięki której nauczycielom i nauczycielom specjalistom łatwiej będzie dostrzec objawy kryzysu, a uczniom i uczennicom – komunikować je dorosłym w szkole.
  • Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych uczniów i uczennic. Znaczącą barierę w ujawnianiu problemów i kryzysów u uczniów/uczennic stanowią niskie kompetencje komunikacyjne, szczególnie w zakresie komunikacji interpersonalnej. Modelowanie w codziennych rozmowach, a także podejmowanie działań profilaktycznych w zakresie eksploracji i nazywania emocji, komunikowania swojego nastroju i zauważonych trudności, w znaczący sposób ułatwia uczniom i uczennicom zgłaszanie nauczycielom i nauczycielom specjalistom niepokojących sytuacji zauważonych u siebie i innych. 
  • Poznawanie technik radzenia sobie ze stresem: techniki oddechowe, wizualizacyjne, medytacyjne. Od lat docierają do nas wyniki badań (Instytut Edukacji Pozytywnej (IEP) 2019, Health Behaviour in Schoolaged Children (HBSC) 2018, Kompleksowe badanie stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa i jego uwarunkowań – EZOP II 2021 i in.) alarmujące o pogarszającym się funkcjonowaniu psychicznym dzieci i nastolatków. Wielość bodźców, wymagań, presji i oczekiwań,  jakie docierają do młodych osób z każdej strony, także w kontekście edukacyjnym, przekładają się na doświadczanie permanentnego stresu. Uczniowie i uczennice dzięki poznaniu i praktykowaniu technik oddechowych, medytacyjnych i wizualizacyjnych mogą zapanować nad lękiem przed wystąpieniami publicznymi lub stresem podczas sprawdzianu czy klasówki. Umiejętność wyciszania nieprzyjemnych emocji pomocna jest również w przypadkach poważnych kryzysów, w tym emocjonalnych i samobójczych.
  • Rozwijanie umiejętności zatrzymywania negatywnych myśli i interpretacji   – ważne, aby pomóc uczniowi lub uczennicy w kryzysie rozpoznawać automatyczne interpretacje o charakterze krytycznym i katastroficznym oraz przeciwstawiać się im, a także uczyć się szukania alternatywnych, mniej krzywdzących interpretacji.
  • Zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczniom. Celem pracy z uczniami i uczennicami w kryzysie jest również ochrona pozostałych uczniów przed potencjalnym negatywnym wpływem nadmiernego zaangażowania się we wsparcie rówieśnicze, a także właściwe rozumienie procesów pomocowych: uczeń w kryzysie powinien wiedzieć, na czym polega pomoc świadczona na jego rzecz, jak ważne jest jego zaangażowanie i bieżąca ewaluacja własnego stanu emocjonalnego, również we współpracy ze specjalistami. Powinien także wiedzieć, że nie można oczekiwać natychmiastowych efektów, zwłaszcza przy nieregularnym przyjmowaniu leków.

Materiały do pobrania

Zobacz więcej

Opuść stronę

Miejsce, gdzie bezpłatną pomoc uzyskają zarówno osoby w kryzysie samobójczym, jak i szukające wsparcia dla kogoś, kto przeżywa trudności psychiczne czy żałobę po samobójczej śmierci bliskiego.


Pamiętaj, że sięgnięcie po pomoc jest pierwszym krokiem do pokonania kryzysu.